Search Members Help

» Welcome Guest
[ Log In :: Register ]

1 members are viewing this topic
>Guest

 

[ Track This Topic :: Email This Topic :: Print this topic ]

reply to topic new topic new poll
Topic: Frederic Chopin (Σοπέν), 200 χρόνια Φρεντερίκ Σοπέν< Next Oldest | Next Newest >
 Post Number: 1
ENGLEZOS Search for posts by this member.

Avatar



Group: Super Administrators
Posts: 2956
Joined: Feb. 2002

Member Rating: None
PostIcon Posted on: May 14 2010,20:43  Skip to the next post in this topic. Ignore posts   QUOTE

Το 2010 έχει ονομασθεί "έτος Chopin", με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 200 χρόνων από τη γέννηση του μεγάλου συνθέτη.

Γενικά

O Φρεντερίκ Σοπέν (Frederic Francois Chopin), στα πολωνικά Fryderyk Franciszek Szopen, 1 Μαρτίου ή 22 Φεβρουαρίου 1810 - 17 Οκτωβρίου 1849) ήταν Πολωνός συνθέτης. Ένας από τους μεγαλύτερους εκπροσώπους του ρομαντισμού στη μουσική και από τους μεγαλύτερους πιανίστες της εποχής του. Αρκετές συνθέσεις του συγκαταλέγονται στα σημαντικότερα έργα του πιανιστικού ρεπερτορίου.
Το έργο του στρέφεται κυρίως γύρω από το πιάνο, το οποίο είχε πλέον τελειοποιηθεί και για το οποίο έχει συνθέσει κομμάτια μεγάλης ομορφιάς αλλά και υψηλής καλλιτεχνικής αξίας. Δεν νοείται πιανίστας απαιτήσεων που να μην έχει ασχοληθεί σε βάθος με το έργο του Σοπέν, το οποίο κρίνεται σχεδόν σαν αξεπέραστο σε μέγεθος αλλά κυρίως σε ποιότητα.

Παιδικά χρόνια

Γεννήθηκε στην Πολωνία το 1810. Οι πληροφορίες για την ημερομηνία γέννησής του δεν είναι ακριβείς: σύμφωνα με κάποιες γεννήθηκε στις 22 Φεβρουαρίου ή την 1η Μαρτίου, ενώ υπάρχει και η πληροφορία ότι είχε γεννηθεί ένα χρόνο νωρίτερα. Ο ίδιος πάντως ανέφερε ως ημερομηνία γέννησης την 1η Μαρτίου. Ο πατέρας του Nicolas Chopin ήταν Γάλλος που ζούσε στην Πολωνία από το 1787. Είχε αποκτήσει μάλιστα την πολωνική υπηκοότητα και είχε πάρει μέρος στην εξέγερση του 1794. Στην Πολωνία παρέδιδε μαθήματα γαλλικής γλώσσας. Η μητέρα του συνθέτη, Justyna Krzyzanowska, ήταν Πολωνή.

Ο Φρεντερίκ από μικρός έδειξε το ταλέντο που είχε στη μουσική. Παρακολουθούσε μαθήματα από 6 ετών και όταν ήταν 7 ετών τυπώθηκε η πρώτη του σύνθεση, μια Πολονέζα σε σολ ελάσσονα. Σε ηλικία 8 ετών εμφανίστηκε πρώτη φορά δημοσίως ως πιανίστας. Η φήμη του γρήγορα έγινε μεγάλη και στην Βαρσοβία τον θεωρούσαν δεύτερο Μότσαρτ. Ο δάσκαλός της σύνθεσης στο Ωδείο της Βαρσοβίας, Γιόζεφ Έλσνερ, μιλούσε για εξαιρετικές ικανότητες και μουσική ιδιοφυία. Το 1829 έδωσε τις πρώτες μεγάλες του συναυλίες στη Βιέννη, και εν τω μεταξύ είχε συνθέσει ήδη μερικά σημαντικά έργα, όπως το κοντσέρτο σε φα ελάσσονα (γνωστό ως 2ο κοντσέρτο), την πρώτη σονάτα για πιάνο (σε ντο ελάσσονα), και κάποιες από τις σπουδές για πιάνο. Το 1830 έφυγε από την Πολωνία για να συνεχίσει τις εμφανίσεις του στη Βιέννη. Μετά την αναχώρησή του ξέσπασε στη χώρα επανάσταση κατά της τσαρικής εξουσίας η οποία συνετρίβη και ο συνθέτης δεν μπόρεσε ποτέ να επιστρέψει στην πατρίδα του.
Φρεντερίκ Σοπέν όπως απεικονίζεται από το φίλο του τον Ευγένιο Ντελακρουά το 1838.

Η ζωή στο Παρίσι

Από το 1831 ζούσε στο Παρίσι, που τότε ήταν επίκεντρο της πνευματικής και καλλιτεχνικής ζωής. Εκεί ζούσαν πολλοί σπουδαίοι συνθέτες, όπως οι Γιοακίνο Ροσίνι, Φραντς Λιστ, Εκτόρ Μπερλιόζ. Λίγους μήνες μετά την άφιξή του έδωσε το πρώτο του ρεσιτάλ και σταδιακά η φήμη του εξαπλωνόταν. Σύντομα απέκτησε πολλούς μαθητές (κυρίως μαθήτριες) και τα μαθήματα του προσέφεραν οικονομική άνεση και ασφάλεια. Παρά τη μεγάλη φήμη του όμως απέφευγε τις εμφανίσεις σε μεγάλα ακροατήρια. (Ισχυριζόταν ότι φοβόταν πολύ το κοινό.) Έτσι, στα 18 χρόνια παραμονής στο Παρίσι, έδωσε μόνο 19 ρεσιτάλ. Το 1837 είχε ερωτευτεί μία μαθήτρια πιάνου, την Maria Wodzinska, και είχαν αρραβωνιαστεί, όμως η οικογένεια της κοπέλας διέλυσε τον αρραβώνα, πιθανότατα εξ αιτίας των προβλημάτων υγείας του συνθέτη.

Η σχέση με τη Γεωργία Σάνδη

Στο Παρίσι ο Σοπέν συνδεόταν με τον κύκλο του επίσης φημισμένου συνθέτη και πιανίστα Φραντς Λιστ. Στο σπίτι του γνώρισε τη συγγραφέα Γεωργία Σάνδη (ψευδώνυμο της Βαρώνης Aurore Dudevant), 6 χρόνια μεγαλύτερή του. Η πρώτη γνωριμία με την τολμηρή και μάλλον εκκεντρική συγγραφέα (κάπνιζε και φορούσε αντρικά ρούχα) του είχε προκαλέσει αρνητική εντύπωση και είχε σχολιάσει επικριτικά τη συμπεριφορά και την εμφάνισή της. Από το 1838 όμως ξεκίνησε η σχέση τους, που κράτησε 9 χρόνια.

Το 1838-9 το ζευγάρι έζησε για λίγους μήνες στη Μαγιόρκα, στο ερημωμένο Μοναστήρι Valldemossa. Η Γεωργία Σάνδη πήγε εκεί γιατί το κλίμα θα βοηθούσε τον γιό της Maurice να ξεπεράσει κάποια προβλήματα υγείας και ο συνθέτης την ακολούθησε πιστεύοντας ότι εκεί θα βελτιωνόταν και η δική του υγεία (έπασχε από φυματίωση). Το κλίμα της περιοχής όμως δεν τον βοήθησε, και επιπλέον έπρεπε να αντιμετωπίσουν και την αρνητική στάση των ντόπιων απέναντι στο ανύπαντρο ζευγάρι. Έτσι σύντομα εγκατέλειψαν την Ισπανία και επέστρεψαν στη Γαλλία, όπου ζούσαν κατά διαστήματα στο Παρίσι και στη Nohant, στην κατοικία της Γεωργίας Σάνδη.

Οι σχέσεις τους σταδιακά άρχισαν να ψυχραίνονται και το ζευγάρι χώρισε το 1847. Ο λόγος του χωρισμού, όπως προκύπτει από επιστολή της Σάνδη προς τον Σοπέν η οποία ανακαλύφθηκε το 1950, είναι ότι ο συνθέτης υποστήριξε την κόρη της Γεωργίας Σάνδη, Solange, σε έντονη διαμάχη που είχε με τη μητέρα της επειδή είχε αρραβωνιαστεί κρυφά.

Τελευταία χρόνια


Ο τάφος του Σοπέν στο κοιμητήριο Περ Λασέζ

Από εκείνη τη χρονιά η υγεία του επιδεινώθηκε. Το 1848 έζησε για μεγάλο διάστημα στην Αγγλία και τη Σκωτία για ρεσιτάλ, κατόπιν πρόσκλησης της μαθήτριάς του Τζέιν Στέρλινγκ. Όταν επέστρεψε στο Παρίσι η υγεία του ήταν σε πολύ χειρότερη κατάσταση και τα οικονομικά του μέσα περιορισμένα.

Πέθανε στο Παρίσι το 1849, μετά από χρόνια φυματίωση. Ενδέχεται όμως ο θάνατός του να οφείλεται σε καρδιακό νόσημα. Κηδεύτηκε στο Παρίσι και τάφηκε στο Κοιμητήριο Περ Λασέζ, όμως λόγω δικής του επιθυμίας η καρδιά του μεταφέρθηκε στην Πολωνία, όπου φυλάσσεται μέχρι και σήμερα.

Έργο

Το έργο του Σοπέν προορίζεται αποκλειστικά για πιάνο, με εξαίρεση μερικά έργα μουσικής κοντσερτάντε για πιάνο και ορχήστρα, ένα τρίο για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο, μερικά έργα για πιάνο και βιολοντσέλο και ορισμένα τραγούδια για φωνή και πιάνο. Αρκετά από τα έργα του είναι πολύ απαιτητικά δεξιοτεχνικά, όπως οι Μπαλάντες και τα Σκέρτσι, αλλά αυτό που προέχει δεν είναι η δεξιοτεχνία αλλά ο μελωδικός χαρακτήρας. Μάλιστα έχει επισημανθεί ότι η δομή των μουσικών φράσεων είναι τέτοια, σαν να επρόκειτο να ερμηνευθούν από τραγουδιστή. Παράλληλα όμως με την ανεξάντλητη μελωδική του ευρηματικότητα, ο Σοπέν είχε μια πολύ αναπτυγμένη αρμονική φαντασία, ένα στοιχείο της τέχνης του που συχνά διαφεύγει της προσοχής των μουσικόφιλων.

Ο Σοπέν αξιοποίησε τους παραδοσιακούς χορούς της πατρίδας του, τις Πολονέζες και τις Μαζούρκες, αλλά τα δικά του έργα δεν προορίζονται για χορό, αφού είναι πολύ γρήγορα και δεξιοτεχνικά. Το ίδιο ισχύει και για τα Βαλς του: είναι ευχάριστα κομμάτια σαλονιού, που προορίζονται για διασκέδαση.

Μερικά από τα 24 Πρελούδια τα συνέθεσε κατά τη διάρκεια της παραμονής του στη Μαγιόρκα. Το πιο διάσημο από αυτά είναι το 15ο, το πρελούδιο "της σταγόνας της βροχής". Λέγεται ότι το συνέθεσε ένα βράδυ με έντονη κακοκαιρία, που περίμενε με αγωνία τη Σάνδη και τον γιό της, οι οποίοι είχαν καθυστερήσει να φτάσουν λόγω των καιρικών συνθηκών. Ωστόσο αυτού του είδους οι ιστορίες σχετικά με τα έργα του Σοπέν μάλλον πρέπει να τοποθετηθούν στον χώρο της μυθοπλασίας.

Ξεχωριστές είναι και οι 24 σπουδές για πιάνο: εκτός από τις τεχνικές απαιτήσεις τους, είναι και αξιόλογα μουσικά κομμάτια που μπορούν να ερμηνευθούν σε συναυλίες. Αυτό δεν ήταν συνηθισμένο προηγουμένως, για παράδειγμα στις σπουδές του Τσέρνυ και του Κράμερ το ενδιαφέρον είναι καθαρά παιδαγωγικό. Από την εποχή του Σοπέν όμως και μετά πολλοί συνθέτες παρουσίασαν αντίστοιχα έργα αξιώσεων, όπως οι Φραντς Λιστ, Κλωντ Ντεμπυσύ και Αλεξάντρ Σκριάμπιν.

Οι Σονάτες του Σοπέν δεν ακολουθούν την παράδοση του βιεννέζικου Κλασικισμού. Οι κριτικοί της εποχής μάλιστα παρατηρούσαν ότι μάλλον δεν γνώριζε καλά τη φόρμα του είδους, η αλήθεια όμως είναι ότι πιθανότατα δεν θα ήθελε ο ίδιος να τηρήσει την αυστηρή φόρμα. Εξ άλλου προτιμούσε κομμάτια σε ελεύθερες φόρμες όπως οι Μπαλάντες και τα Σκέρτσι. Ήταν μάλιστα ο πρώτος που παρουσίασε Σκέρτσο ως αυτόνομο κομμάτι.

Τα Κοντσέρτα του για πιάνο και ορχήστρα είναι έργα στα οποία κυριαρχεί το πιάνο και η ορχήστρα έχει δευτερεύοντα ρόλο (παρουσιάζει την εισαγωγή, τα συνδετικά μέρη και το κλείσιμο). Στα σημεία που εμφανίζεται το πιάνο ο ρόλος της ορχήστρας είναι καθαρά συνοδευτικός.

Τα κυριότερα έργα

   * 4 Scherzi (1831, 1837, 1839, 1842)
   * 3 Σονάτες (1828, 1839, 1844)
   * 12 Σπουδές αφιερωμένες στον Φραντς Λιστ (1829-1832) και 12 αφιερωμένες στην κόμησσα Ντ' Αγκού (1832-1836)
   * 24 Πρελούδια, έργο 28 (1831-1839)
   * Πρελούδιο σε ντο δίεση ελάσσονα, έργο 45 (1841)
   * 19 Νυχτερινά
   * 4 Μπαλάντες
   * 58 Μαζούρκες
   * 16 Πολωνέζες
   * 17 Βαλς
   * 3 Impromptus
   * Fantaisie-Impromptu (1835)
   * Φαντασία σε φα ελάσσονα (1841)
   * Berceuse (1843)
   * Βαρκαρόλλα (1846)
   * Πολωνέζα-Φαντασία (1846)

Μουσική δωματίου

   * Σονάτα για βιολοντσέλο και πιάνο

Για πιάνο και ορχήστρα

   * Rondo Krakowiak (1828)
   * Κοντσέρτο σε φα ελάσσονα [2ο κοντσέρτο] (1829-30)
   * Κοντσέρτο σε μι ελάσσονα [1ο κοντσέρτο] (1830)
   * Grande Polonaise Brillante (1830-1) και Andante spianato (1834)


Edited by ENGLEZOS on May 16 2010,22:35

--------------
Μπάμπης Εγγλέζος
http://babisenglezos.blogspot.com/
Offline
Top of Page Profile Contact Info 
 Post Number: 2
ENGLEZOS Search for posts by this member.

Avatar



Group: Super Administrators
Posts: 2956
Joined: Feb. 2002

Member Rating: None
PostIcon Posted on: May 14 2010,20:43 Skip to the previous post in this topic. Skip to the next post in this topic. Ignore posts   QUOTE

Μερικά από τα καλύτερα έργα του Chopin βρήκα στο Youtube:

Πρώτα ένα υπέροχο Βαλς:
Lang Lang - Valse Brilliante

To κοσέρτο Νο1 από ένα 12χρονο:
Evgeny Kissin - Chopin.Concerto.no.1(excerpt)-12 years old

Piano Concerto No.1

Ο μεγάλος Arthur Rubinstein παίζει Chopin:
chopin piano concerto 2 rubinstein part 4

Arthur Rubinstein plays Chopin Ballade #2 in F Major, Op. 38

Scherzo B flat minor op. 31 (Rubinstein)

Η πανέμορφη Valentina Lisitsa:
Valentina Lisitsa (Chopin 24 Etudes DVD track)Op. 25 No. 12

Το όνειρο κάθε πιανίστα:Ένα πιάνο Steinway & Sons
και πιανιστική πανδαισία του Chopin...
Valentina Igoshina - Fantasie Impromptu


--------------
Μπάμπης Εγγλέζος
http://babisenglezos.blogspot.com/
Offline
Top of Page Profile Contact Info 
 Post Number: 3
ENGLEZOS Search for posts by this member.

Avatar



Group: Super Administrators
Posts: 2956
Joined: Feb. 2002

Member Rating: None
PostIcon Posted on: May 16 2010,13:28 Skip to the previous post in this topic. Skip to the next post in this topic. Ignore posts   QUOTE

Σοπέν: Ο γνήσιος εκφραστής του Ρομαντισμού

Το Παρίσι  του 1830 είναι η Ευρωπαϊκή πρωτεύουσα των τεχνών, η πόλη που πρέπει να κατακτήσει κανείς προκειμένου να κάνει καριέρα. Όπως πολλοί Ευρωπαίοι καλλιτέχνες ο Σοπέν από την πόλη του πιάνου, την Πιανούπολη, όπως είχε επωνομασθεί η Γαλλική πρωτεύουσα. Αν και το ενδιαφέρον για το πιάνο είχε ήδη εκδηλωθεί στην αρχή του 18ου αιώνα, το όργανο αυτό αποκτά στις αρχές του 19ου αιώνα προνομιούχο θέση, ιδίως στους κόλπους της αστικής τάξης. Η κοσμική και καλλιτεχνική ζωή στο Παρίσι μοιράζεται  ανάμεσα στις παλαιές αριστοκρατικές συνοικίες (το Φωμπούρ Σεν Ζερμέν και το Μαραί) και τα νέα κέντρα της αστικοποίησης ( τη Σωσέ ντΆ Αντάν και τη Μπουλβάρ ντεζ  Ιταλιέν). Ο Σοπέν συναντά τους πιανίστες Φράντς Λίστ και Φέρντιναντ Χίλερ, που υπήρξαν οι μεγάλες δόξες των Παρισινών κοντσέρτων και βλέπει στο πρόσωπο του Φρεντερίκ Καλκμπρένερ έναν αδιαφιλονίκητο μαιτρ του πιάνου.

Ο Σοπέν συναναστρέφεται την παρισινή αριστοκρατία και υψηλή αστική τάξη και στο περιβάλλον τους βρίσκει τους πρώτους του μαθητές και εμφανίζεται σε κοντσέρτα. Συναντιέται εκεί με καλλιτέχνες, συγγραφείς και δημοσιογράφους  και γνωρίζει τη μυθιστοριογράφο Γεωργία Σάνδη. Ο δεσμός τους διαρκεί από το 1838 ως το 1847. Η Σάνδη αναλαμβάνει ένα προστατευτικό ρόλο πλάι στον συνθέτη και τον συστήνει  σε ορισμένους κύκλους διανοουμένων και καλλιτεχνών. Ο Σοπέν, που θεωρεί πάντα τον εαυτό του πολιτικό πρόσφυγα, συχνάζει ενεργά στους κύκλους των πολωνών μεταναστών όπου ξαναβρισκει τις πολιτισμικές του ρίζες.    

Τα πρώτα Παρισινά έργα του Σοπέν υιοθετούν κατΆ αρχήν σύντομες μορφές Μαζούρ νυχτερινά-τα οποία πολύ σύντομα έρχονται να συναγωνιστούν έργα πιο μακρόσυρτα όπως Σκέρτσα, Μπαλάντες και Πολωνέζες. Εξαιρετικός στον αυτοσχεδιασμό ο Σοπέν δεν συνθέτει στο τραπέζι εργασίας του, αλλά στο πιάνο. Σύμφωνα με τη Γεωργία Σάνδη, προνομοιούχο μάρτυρα “η δημιουργία του ήταν αυθόρμητη και θαυμαστή… Ερχόταν στο πιάνο του ξαφνική, πλήρης και μεγαλειώδης …”Το στάδιο της γραφής στη συνέχεια ήταν μακροχρόνιο και δυσχερές καθώς μαρτυρούν προσχέδια. Τελειοποιημένα χειρόγραφα και διορθωμένα τυπογραφικά δοκίμια. Αυτή η κοπιαστική εργασία ολοκληρώνεται με την ταυτόχρονη έκδοση των έργων του Σοπέν στο Παρίσι, το Λονδίνο, τη Λειψία και  το Βερολίνο. Η διάδοση αυτή, περισσότερο και από τη φήμη του ως πιανίστα, εδραιώνει  την Ευρωπαϊκή ακτινοβολία του Συνθέτη.

Τα χειρόγραφα του Σοπέν φέρουν διορθώσεις , διαγραφές και παλινωδίες, όμως ο Συνθέτης σημειώνει επιμελώς λεπτομέρειες για την ερμηνεία και υποδείξεις για το πεντάλ. Οι φίλοι του Ζυλιέν Φοντανά, Ογκύστ Φρανσόμ και Εντουάρ Βόλφ, τον βοηθούν και ετοιμάζουν τα χειρόγραφα αντίγραφα τα οποία επίσης θα διορθώσει εκείνος, όπως και τις πρώτες λιθογραφικές εκτυπώσεις, πριν την οριστική αποστολή στον εκδότη.  Σε αυτό το στάδιο της επεξεργασίας ο Σοπέν μπορεί να απορρίψει μια εκδοχή του χειρογράφου ακριβώς πριν αυτή περάσει στον λιθογράφο, όπως συνέβη με την Berceuse έργο 57.
Τα διορθωμένα τυπογραφικά δοκίμια και η αλληλογραφία του Σοπέν αποκαλύπτουν τις απαιτήσεις του σχέσεις αντιπαράθεσης που είχε καμιά φορά με τους εκδότες του.

Ο Σοπέν χρησιμοποιεί φυσικά ομοφωνικό στυλ αλλά με αρκετά προωθημένες αρμονικές συνήθειες για την εποχή του. Μία λεπτότητα αλλά και "αριστοκρατική" ευγένεια διαποτίζει τα μελωδικά περάσματά του, τα οποία υποστηρίζονται από έξυπνες, ρομαντικές ομοφωνίες. Τα έργα του για πιάνο παρουσιάζουν προκλήσεις για πιανίστες οποιουδήποτε δυνατού επιπέδου τόσο σε τεχνικό επίπεδο όσο και σε θέματα ερμηνείας αφού συνδυάζουν και τα δύο με τον πλέον άψογο τρόπο. Εξιδανίκευσε λαϊκούς χορούς, όπως η Πολωνέζα, η Μαζούρκα και το Βαλς.

Η σχέση μεταξύ του Σοπέν και της Σάνδη φθείρεται σιγά-σιγά και τελειώνει τον Ιούλιο του 1847. Μερικούς μήνες αργότερα το Παρίσι συνταράσσεται από την Επανάσταση του Φεβρουαρίου του 1848 και ο συνθέτης αποδέχεται τότε την πρόσκληση της μαθήτριας του Τζέιν Στέρλινκ να εμφανιστεί στην Αγγλία και τη Σκωτία.Φθάνοντας στο Λονδίνο τον Απρίλιο του 1848 ο Σοπέν παίζει κυρίως παρουσία της βασίλισσας Βικτωρίας. Εκείνη η επτάμηνη τουρνέ τον εξασθενίζει σοβαρά και η φυματίωση τον νικά: Ο Σοπέν σβήνει στην Πλατεία Βαντόμ στις 17 Οκτωβρίου 1849, στα 39 του χρόνια περιστοιχισμένος τους φίλους του οι οποίοι κανονίζουν για εκείνον μεγαλόπρεπη κηδεία στην Εκκλησία της Μαντλέν.

Ο χαμός του Σοπέν συνεπάγεται άμεσα τη γέννηση μιας πραγματικής λατρείας γύρω από τη φιγούρα του συνθέτη. Μαθητές και εκδότες επιθυμούν να του αποτίσουν φόρο τιμής και συνεχίζουν τη δουλειά της έκδοσης των τελευταίων τυπογραφικών δοκιμίων. Συμβάλλουν έτσι στην εμφάνιση ενός μύθου, καθιστώντας τον Σοπέν τον κατΆ εξοχήν ρομαντικό καλλιτέχνη.


Edited by ENGLEZOS on May 16 2010,22:29

--------------
Μπάμπης Εγγλέζος
http://babisenglezos.blogspot.com/
Offline
Top of Page Profile Contact Info 
 Post Number: 4
ENGLEZOS Search for posts by this member.

Avatar



Group: Super Administrators
Posts: 2956
Joined: Feb. 2002

Member Rating: None
PostIcon Posted on: May 16 2010,14:23 Skip to the previous post in this topic. Skip to the next post in this topic. Ignore posts   QUOTE

Από το αφιέρωμα στον μεγάλο συνθέτη δεν θα μπορούσε να λείπει η περίφημη:
Polonaize

Mazourka
από τον μεγάλο πιανίστα Horowitz

Και το:
Waltz Op.69 No.2 (Ashkenazy)
Στο video αυτό φαίνεται και η παρτιτούρα του Σοπέν.

Είναι πραγματική μαγεία να ακούς τον μεγάλο Arthur Rubinstein να παίζει το:

Chopin Nocturne Op.27 No.1

και ταυτόχρονα να βλέπεις την παρτιτούρα να περνά από την οθόνη.


Edited by ENGLEZOS on Jan. 25 2011,01:37

--------------
Μπάμπης Εγγλέζος
http://babisenglezos.blogspot.com/
Offline
Top of Page Profile Contact Info 
 Post Number: 5
ENGLEZOS Search for posts by this member.

Avatar



Group: Super Administrators
Posts: 2956
Joined: Feb. 2002

Member Rating: None
PostIcon Posted on: May 16 2010,22:38 Skip to the previous post in this topic. Skip to the next post in this topic. Ignore posts   QUOTE


Η μοναδική φωτογραφία του Σοπέν (δαγκεροτυπία εκείνης της εποχής),
η οποία πάρθηκε από τον Louis-Auguste Bisson.

(Η αρχική φωτογραφία και η ανατύπωση της
δεν υπόκεινται πλέον σε πνευματικά δικαιώματα.)
Η νταγκεροτυπία ή δαγκεροτυπία (Daguerreotype) υπήρξε η πρώτη πρακτική και εμπορική φωτογραφική διαδικασία και παρουσιάστηκε επίσημα από το Γάλλο εφευρέτη Λουί Νταγκέρ (Louis Daguerre) το 1839. Η παραγωγή της ήταν μία εξέλιξη της ηλιογραφίας, εφεύρεσης του συνεργάτη του Daguerre, Ζοζέφ Νιέπς (Joseph Nicéphore Niépce).

Η διαδικασία παραγωγής νταγκεροτυπίας ξεκινά με την παράθεση των χάλκινων πλακών σε ιώδιο, όπου μέσω των αναθυμιάσεων διαμορφώνεται φωτοευαίσθητο ιωδίδιο του αργύρου. Οι πλάκες πρέπει να χρησιμοποιηθούν εντός μίας ώρας. Ακόλουθα εκτίθενται από 10 έως 20 λεπτά στο φως, ανάλογα με τη διαθέσιμη φωτεινότητα. Η εμφάνιση της εικόνας επιτυγχάνεται με την έκθεση της πλάκας σε υδράργυρο, θερμαινόμενο σε 75° C. Αυτό αναγκάζει τον υδράργυρο να συγχωνευτεί με το ασήμι. Έπειτα η εικόνα βυθίζεται σε θερμό διάλυμα κοινού άλατος και τελικά ξεπλένεται με καυτό αποσταγμένο νερό.

Οι νταγκεροτυπίες δεν μπορούσαν να αναπαραχθούν σε αντίγραφα και οι επιφάνειες τους ήταν εξαιρετικά λεπτές, με συνέπεια για να μην καταστραφούν να καλύπτονται συχνά με γυαλί. Η εικόνα που παραγόταν εμφάνιζε το πρότυπο σε αντεστραμμένη όψη, ανάλογη με την κατοπτρική αναπαράσταση. Επιπλέον οι χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνταν ήταν ιδιαίτερα τοξικές.


Edited by ENGLEZOS on May 16 2010,23:52

--------------
Μπάμπης Εγγλέζος
http://babisenglezos.blogspot.com/
Offline
Top of Page Profile Contact Info 
 Post Number: 6
ENGLEZOS Search for posts by this member.

Avatar



Group: Super Administrators
Posts: 2956
Joined: Feb. 2002

Member Rating: None
PostIcon Posted on: Jan. 25 2011,01:25 Skip to the previous post in this topic. Skip to the next post in this topic. Ignore posts   QUOTE

Ο Σοπέν έπασχε από παραισθήσεις και επιληψία

Από παραισθήσεις υπέφερε συστηματικά ο Σοπέν, οι οποίες οφείλονταν σε επιληψία που είχε πλήξει τον ινιακό λοβό του εγκεφάλου του, σύμφωνα με έρευνα Πολωνών και Ισπανών ερευνητών. Ο Σοπέν, πέθανε το 1849 σε ηλικία 39 ετών.

Η κατάσταση της υγείας του Σοπέν δεν ήταν καλή, όπως και πολλών μελών της οικογένειάς του. Υπέφερε από έντονο βήχα, από πνευμονικές λοιμώξεις, από πυρετό και, προς το τέλος της ζωής του, από πονοκεφάλους.

Ο θάνατός του θα μπορούσε να αποδοθεί όχι στη φυματίωση, όπως γενικά πιστεύεται, αλλά σε κυστική ίνωση, μια γενετική ασθένεια που πλήττει τους πνεύμονες, σύμφωνα με Πολωνούς επιστήμονες. Αυτή η πιθανότητα δεν έχει ωστόσο επιβεβαιωθεί, έπειτα από την άρνηση της πολωνικής κυβέρνησης για την πραγματοποίηση τεστ DNA στην καρδιά του συνθέτη, η οποία διατηρείται στη Βαρσοβία. Ο συνθέτης υπέφερε επίσης από παραισθήσεις.

Οι ερευνητές συμπεραίνουν ότι ο Σοπέν έπασχε πιθανότατα από επιληψία εστιασμένη στο ινιακό λοβό. Αυτό το είδος της επιληψίας προκαλεί σύνθετες οπτικές παραισθήσεις, συνήθως σύντομες, αποσπασματικές και πάντα με την ίδια σειρά, συνοδευμένες μερικές φορές από εξάντληση και κρίσεις άγχους, ακριβώς όπως είναι οι παραισθήσεις από τις οποίες ο ίδιος έλεγε ότι υπέφερε.

Δύο Ισπανοί γιατροί, οι Μανουέλ Βάθκεθ Καρούντσο και Φρανθίσκο Μπράνιας Φερνάντεθ, των υπηρεσιών ραδιολογίας και νευρολογίας του νοσοκομείου του Λούγο, θέλησαν να εντοπίσουν από πού προέρχονταν οι παραισθήσεις του συνθέτη. Για το λόγο αυτό, εξέτασαν εξονυχιστικά όλες τις μαρτυρίες που περιλαμβάνονται σε βιβλία ανθρώπων του περιβάλλοντος του Σοπέν, ανάμεσά τους και της Γεωργίας Σάνδη, συντρόφου του επί μακρόν.

Τα αποτελέσματα των ερευνών τους δημοσιεύονται στην επιθεώρηση Medical Humanities, που ανήκει στον όμιλο British Medical Journal.

Μία βιογραφία του συνθέτη και μουσικού (του Μπέρναρντ Γκαβότι, 1985) περιγράφει ένα περιστατικό που συνέβη κατά τη διάρκεια ιδιωτικής συναυλίας στο Μάντσεστερ, τον Αύγουστο 1948. Την ώρα που ερμήνευε τη σονάτα του σε σι ελάσσονα, εγκατέλειψε αιφνιδιαστικά το πιάνο, αμέσως μετά το σκέρτσο. "Βλέπω να βγαίνουν από τα πιάνο αυτά τα καταραμένα πλάσματα που έχουν ξαναεμφανισθεί μια μακάβρια νύκτα σε ένα μοναστήρι στη Μαγιόρκα", αφηγείται σε επιστολή του προς τη Γεωργία Σάνδη.

Στη Μαγιόρκα, κατά τη διάρκεια ταξιδιού δέκα χρόνια πριν, η Γεωργία Σάνδη διηγείται ότι ο περίβολος του μοναστηριού "ήταν γι΄ αυτόν γεμάτος τρομακτικά πλάσματα και φαντάσματα". Μια άλλη φορά στη Μαγιόρκα, ο Σοπέν, κατά τη διάρκεια ισχυρής βροχής, δεν μπορούσε πια να κάνει τη διάκριση ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα, και έβλεπε ότι "πνίγεται σε μία λίμνη", "πεπεισμένος ότι είχε πεθάνει", σύμφωνα με τη Γεωργία Σάνδη.

¶λλες παραισθήσεις, σε άλλες περιστάσεις, τον έκαναν να νομίζει ότι φαντάσματα τον καλούσαν ή τον σφιχταγκάλιαζαν, ο θάνατος τού χτυπούσε την πόρτα, κ.α.

Οι ερευνητές εντόπισαν ορισμένες σταθερές: ο Σοπέν θυμόταν με ακρίβεια τις παραισθήσεις του, οι οποίες έρχονταν συχνά το βράδυ και συνέπιπταν μερικές φορές με οξείες λοιμώξεις και πυρετό. Οι παραισθήσεις ήταν σύνθετες και η εικόνα του θανάτου ήταν συχνά παρούσα.

Οι ερευνητές καταλήγουν ότι ο Σοπέν έπασχε πιθανότατα από επιληψία εστιασμένη στο ινιακό λοβό. Αυτό το είδος της επιληψίας προκαλεί σύνθετες οπτικές παραισθήσεις, συνήθως σύντομες, αποσπασματικές και πάντα με την ίδια σειρά, συνοδευμένες μερικές φορές από εξάντληση και κρίσεις άγχους, ακριβώς όπως είναι οι παραισθήσεις από τις οποίες ο ίδιος έλεγε ότι υπέφερε.


--------------
Μπάμπης Εγγλέζος
http://babisenglezos.blogspot.com/
Offline
Top of Page Profile Contact Info 
 Post Number: 7
ENGLEZOS Search for posts by this member.

Avatar



Group: Super Administrators
Posts: 2956
Joined: Feb. 2002

Member Rating: None
PostIcon Posted on: Mar. 06 2014,11:45 Skip to the previous post in this topic.  Ignore posts   QUOTE

Ίδρυμα Θεοχαράκη
Κύκλος Γαλλική Μουσική
Ο αθάνατος Frederic Chopin


Πέμπτη 6 Μαρτίου 2014, ώρα 20.30

Στη δεύτερη συναυλία της η Λευκή Καρποδίνη ερμηνεύει Frederic Chopin. Από τα ονειρικά Νυχτερινά περνάει στις νοσταλγικές Μαζούρκες του και τολμάει δεξιοτεχνικά περάσματα μέσα από τις Σπουδές του.
Επιλέγει να πλαισιώνει τις συνθετικές Μινιατούρες του Chopin, με κάποια από τα πιο σημαντικά έργα του, όπως η Μπαλάντα Νο1 Έργο 23, ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα του πιανιστικού ρεπερτορίου.

Σημ: Η Λευκή Καρποδίνη είναι ανιψιά μου και χαίρομαι πραγματικά που έχει αυτή την μεγαλειώδη εξέλιξη στο πιάνο.

Έχει κάνει πολλές εξειδικευμένες σπουδές στο εξωτερικό και έχει δουλέψει με μερικούς από τους μεγαλύτερους καθηγητές πιάνου στον κόσμο.

Θα σας έλεγα να πάτε αλλά...τα εισιτήρια είναι ήδη sold out!!!


Edited by ENGLEZOS on Mar. 06 2014,11:53

--------------
Μπάμπης Εγγλέζος
http://babisenglezos.blogspot.com/
Offline
Top of Page Profile Contact Info 
6 replies since May 14 2010,20:43 < Next Oldest | Next Newest >

[ Track This Topic :: Email This Topic :: Print this topic ]


 
reply to topic new topic new poll

» Quick Reply Frederic Chopin (Σοπέν)
iB Code Buttons
You are posting as:

Do you wish to enable your signature for this post?
Do you wish to enable emoticons for this post?
Track this topic
View All Emoticons
View iB Code