ΕΝΩΣΗ ΜΕΤΟΧΩΝ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ 

50 

Μία βιβλιογραφική έρευνα με στόχο την παροχή γνώσεων για την 
κατανόηση των παραγόντων που επηρεάζουν τη διαδικασίας λήψης 
αποφάσεων ηθικής στις επιχειρήσεις πραγματοποιήθηκε από τους Loe 
et al. (2000). Οι ερευνητές καταλήγουν στο ότι είναι απαραίτητη η 
διεξαγωγή περεταίρω ερευνών για τις αποφάσεις των επιχειρήσεων 
περί ηθικής ώστε να εκτιμηθεί η πρόοδος της γνώσης για την ηθική. 
Επίσης υιοθετούν την άποψη των Robin και Reidenbach (1987), ότι 
υπάρχει επιτακτική ανάγκη περιορισμού του χάσματος μεταξύ της 
ηθικής και της στρατηγικής του Μάρκετινγκ. Ταυτόχρονα τονίζουν τη 
σημασία της χρήσης της απαραίτητης μεθοδολογίας στις έρευνες που 
αφορούν ηθικά ζητήματα.  

 

Η σχέση που υπάρχει μεταξύ των εταιρικών κανόνων ηθικής σε μια 
επιχείρηση και της συμπεριφοράς των εργαζομένων μελετήθηκε από 
τον Schwartz (2004). Με άλλα λόγια, ερεύνησε αν τα ηθικά πρότυπα 
που καθιερώνονται στις επιχειρήσεις επηρεάζουν πράγματι τη 
συμπεριφορά των εργαζομένων ή της επιχείρησης. Για τη διεξαγωγή της 
έρευνας πραγματοποιήθηκαν 57 συνεντεύξεις σε εργαζόμενους, 
στελέχη και εντεταλμένους ηθικής σε τέσσερις μεγάλες Καναδικές 
εταιρείες. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι αν και όλοι γνώριζαν την 
ύπαρξη των κανόνων, ωστόσο οι περισσότεροι δεν τους έδωσαν τη 
δέουσα προσοχή. Επιπρόσθετα, οι ερευνητές κατέληξαν στο 
συμπέρασμα ότι οι κανόνες ηθικής στις επιχειρήσεις πράγματι 
επηρεάζουν τη συμπεριφορά των εργαζομένων. Οι λόγοι για τους 
οποίους οι εργαζόμενοι δεν συμμορφώνονται με τους κανόνες 
ενδέχεται να είναι: η ιδιοτέλεια, η δυσαρέσκεια, το περιβάλλον, το 
συμφέρον της επιχείρησης, η αδιαφορία. Ενώ λόγους συμμόρφωσης 
αποτελούν οι εξής: προσωπικές αξίες, φόβος απόλυσης, αίσθημα 
αφοσίωσης. Το πόρισμα των ερευνητών είναι ότι η θέσπιση κανόνων 
ηθικής μπορεί να αποτελεί ένα σημαντικό πρωταρχικό βήμα προς την 
ενθάρρυνση ηθικής και νόμιμης συμπεριφοράς, ωστόσο είναι 
απαραίτητη και η περεταίρω δράση της επιχείρησης. 

 

Πιο πρόσφατα, οι Eyun-Jung και Soo-Yeon (2009) εξέτασαν το 
περιεχόμενο των ηθικών προτύπων εταιρειών δημοσίων σχέσεων των 
ΗΠΑ. Ο πληθυσμός των εξεταζόμενων εταιρειών ανήλθε σε 1891.